Praktiske råd

Bokanmeldelse: Anne Brudevold “Psykopatene blant oss”.

bok

Anne Brudevold, “Psykopatene blant oss”. (Utgitt 2011) HippieMedia AS. www.hippiemedia.com ISBN 978-82-998207-4-5

Helt tilfeldig så har boken samme tittel som Facebook sidene til bloggen. (Vi kjente ikke til boken da sidene ble opprettet.) Boken ble anbefalt av en leser av bloggen. Jeg gjør som vanlig før jeg bestiller bøker blant de hundre om ikke tusenvis av bøker som er skrevet om psykopater i alle varianter: Jeg søker etter omtale på nett. Raskt fant jeg en bokanmeldelse på Legeforeningen som vekket min interesse.  Anmelder J I Røssberg konkluderte “Svakt om psykopaten” – “representerer ikke noe nytt, utfordrene og spennende”.  Siden det var selveste Legeforeningen som ga negativ kritikk ble jeg interessert. Min erfaring med mange av bøkene som omhandler psykopater er at de ofte blir tungleste og “akademiske”. Som akademiker og psykiater/psykolog med interesse for fagfeltet psykopati ligger det i kortene at du må ta alle mulige forbehold. Og at en en som er innsatt i faget har forventninger til hva som måtte være “nytt”. For oss  som ikke har utdannelse som psykiater/psykolog og som kanskje er nye og usikre i møte med psykopatens vesen er disse bøkene derfor ofte tungt fordøyelige. Og ja, dette stemte heldigvis ikke for Anne Brudevolds bok. Hun skriver lettlest og oversiktelig – eller som også Røssberg vennlig oppsummerer: “hun  gir et greit bilde av hvor vanskelig det er å ha med psykopater å gjøre: hvordan ofrene kan miste det meste av selvfølelsen, føle seg ubrukelige og hvordan selv sterke og velutdannede mennesker kan miste fotfeste i tilværelsen. Hun beskriver hvordan psykopaten manøvrerer og manipulerer og hvor vanskelig det kan være å bli klar over hva man i virkeligheten er utsatt for – spesielt hvis man i utgangspunktet er litt naiv, lettlurt og dumsnill.” Noen som kjente seg igjen?

På bloggen har vi gitt mange råd til hva man skal se etter av tegn hos en psykopat. Vi har skrevet om hva man bør gjøre om man lever sammen med en psykopat og har barn med vedkommende. Vi prøver også å være konkrete i hva man bør gjøre etter at en har brutt med psykopaten. I det spillet psykopaten mestrer er det likevel for mange vanskelig å slå fast med 100 % sikkerhet at man faktisk har med å gjøre med en vaskeekte psykopat. Man vil i det lengste tro at det ikke gjelder den man er i relasjon til. Man håper, selv om magefølelsen sier at noe er ruskende galt. Etter å ha lest Anne Brudevolds bok har du svar på de fleste av disse spørsmålene. Hun tar deg gjennom 4 virkelige historier. Ektefellen, mor, kollega og til sist et grundig eksempel fra arbeidsplassen som viser hvordan psykopaten gjennom løgn og manipulasjon fullstendig utmanøvrerer sin overordnede og tar hans plass. Anne Brudevold skriver veldig tydelig om hva som skiller psykopaten fra andre og forklarer hvorfor det er slik. Hun forteller også godt om hvordan psykopaten blir til. Medfødt eller miljø? Skjer skaden så tidlig som fra barnet er 12 måneder gammel til 18 måneder? Hun forklarer og viser til oppdatert forskning uten at det blir tungt “akademisk”. Boken har en fin flyt. Hun beskriver hva som kjennetegner en psykopat og forklarer hvorfor mangel på empati er det viktigste enkelttrekket som går igjen hos alle psykopater. Du får vite hvordan psykopater “blir til”,  de små nyansene mellom en psykopat og narsisst. Hvorfor psykopaten klarer å lure “alle” – hvilke ulike grader av psykopater som finnes, fra den kriminelle til psykopaten som er velfungerende og gjemmer seg i ledende stillinger i samfunnet. Hun trekker historiske linjer og diskuterer konsekvenser for samfunnet og avslutter med et kapittel som forklarer hva du faktisk kan gjøre. Vi  gir boken vår beste anbefaling!

Her er link til legeforeningens omtale: https://tidsskriftet.no/article/2272639

Link til forfatters egen side: https://www.annebrudevold.no

Du finner flere bøker med omtaler på bloggen under “Anbefalt Litteratur”.

………

Har du en bok du har lest som du vil anbefale andre lesere av bloggen? Bruk kontaktskjemaet her for å legge igjen tips. Med mindre du ber om det, opplyser vi ikke at det er du som har kommet med tipset.

[contact-form][contact-field label=’Ditt navn – blir ikke opplyst med mindre du ber om det’ type=’name’ required=’1’/][contact-field label=’E-mail’ type=’email’ required=’1’/][contact-field label=’Har du en link til anmeldelse av boken? ‘ type=’url’/][contact-field label=’Skriv navn på boken og mest mulig opplysninger – gjerne en kommentar til hvorfor du likte boken%26#x002c; men ikke nødvendig ‘ type=’textarea’ required=‘1’/][/contact-form]

Redaksjonen Administrator
Psykopaten.info har siden 2014 vært norges ledende nettsted om psykopater, narsissister og andre med dyssosiale personlighetsforstyrrelser. Vårt mål er å støtte ofrene!
×